Uchwała 112/XVI/04

UCHWAŁA Nr 112/XVI/04

RADY MIEJSKIEJ W CIECHANOWCU

z dnia 30 czerwca 2004 r.

w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu gminy podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych i nie działającym w celu osiągnięcia zysku na realizację zadań Gminy, sposobu rozliczania dotacji oraz kontroli wykonywania zadań.

Na podstawie art. 118 ust. 2 ustawy z dnia 26 listopada 1988 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15 poz. 148, Nr 45 poz. 391, Nr 65 poz. 594, Nr 96 poz. 874, Nr 166 poz. 1611, Nr 189 poz. 1851; z 2004 r. Nr 19 poz. 177, Nr 93 poz. 890) i w związku z art. 5 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96 poz. 873; z 2004 r. Nr 64 poz. 593) uchwala się, co następuje:

§ 1. Uchwala się wykaz zadań gminy, które mogą być realizowane przez podmioty nie zaliczone do sektora finansów publicznych i nie działające w celu osiągnięcia zysku przy współudziale finansowym gminy Ciechanowiec stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2. Ustala się tryb postępowania o udzielenie dotacji z budżetu gminy Ciechanowiec podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych i nie działającym w celu osiągnięcia zysku na realizację zadań gminy oraz sposób rozliczania dotacji i kontroli wykonywania zadań, zgodnie z załącznikiem Nr 2 do niniejszej uchwały.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi.

§ 4. Traci moc Uchwała Nr 220/XXIX/01 Rady Miejskiej w Ciechanowcu z dnia 29 października 2001 roku w sprawie trybu postępowania o udzielanie dotacji z budżetu gminy podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych i nie działającym w celu osiągnięcia zysku, sposobu jej rozliczania oraz kontroli.

§ 5. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.

                                                    Przewodniczący Rady Miejskiej

                                                             Mirosław Kierski

ZałącznikNr 1

do Uchwały Nr 112/XVI/04

Wykaz zadań gminy, które mogą być powierzone do realizacji podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych i nie działającym w celu osiągnięcia zysku- przy współudziale finansowym Gminy Ciechanowiec.

1. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.

2. Realizacja programów profilaktycznych w zakresie organizacji czasu wolnego dzieci młodzieży, stanowiących alternatywę wobec używania narkotyków.

3. Zapewnienie prawidłowego wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej pozostającej
w szczególnie trudnej sytuacji rodzinnej, w której występują problemy alkoholowe.

4. Ochrona i promocja zdrowia wśród dzieci, młodzieży oraz dorosłych mieszkańców gminy.

5. Upowszechnianie wiedzy ekologicznej oraz kształtowanie właściwych postaw wobec problemów ochrony środowiska.

6. Wspieranie działań i inicjatyw kulturalnych promujących gminę i jej dziedzictwo kulturowe.

7. Upowszechnianie kultury fizycznej wśród dzieci, młodzieży poprzez prowadzenie zajęć w różnych dyscyplinach sportu.

8. Organizacja imprez sportowych i sportowo-rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży oraz mieszkańców gminy, a w szczególności zawodów sportowych, festynów, turniejów itp.

                                                   Przewodniczący Rady Miejskiej

                                                              Mirosław Kierski

ZałącznikNr 2

do Uchwały Nr 112/XVI/04

Tryb postępowania o udzielenie dotacji z budżetu gminy.

I. Postanowienia ogólne

1. Ilekroć w niniejszym załączniku jest mowa:

1) o gminie- należy przez to rozumieć Gminę Ciechanowiec;

2) o Radzie- należy przez to rozumieć Radę Miejską w Ciechanowcu;

3) o Burmistrzu- należy przez to rozumieć Burmistrza Ciechanowca;

4) o organizacjach pozarządowych- należy przez to rozumieć podmioty nie zaliczone do sektora finansów publicznych i nie działające w celu osiągnięcia zysku;

5) o zadaniach gminy- należy przez to rozumieć zadania własne gminy, określone
w załączniku Nr 1 do niniejszej uchwały;

6) o dotacjach- należy przez to rozumieć wydatki budżetu gminy przeznaczone na dofinansowanie jej zadań, zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym.

II. Rozpatrywanie ofert

2. 1. Organizacja pozarządowa może otrzymać dotację na wykonanie zadania gminy po zapewnieniu udziału środków własnych w jego realizacji, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Dotacje na zadania w zakresie kultury fizycznej mogą otrzymać organizacje pozarządowe, które:

prowadzą systematycznie szkolenie dzieci i młodzieży z terenu gminy w różnych dyscyplinach sportu,

posiadają odpowiednią bazę i kadrę szkoleniową oraz uczestniczą w zorganizowanym współzawodnictwie sportowym.

3. Wybór ofert złożonych przez organizacje pozarządowe w zakresie realizacji zadań gminy odbywa się na zasadzie konkursu ofert, ogłoszonego i przeprowadzonego przez Burmistrza.

4. Konkurs ogłasza się poprzez wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń oraz publikację ogłoszenia na stronie internetowej gminy do 30 września roku kalendarzowego poprzedzającego rok, w którym ma nastąpić realizacja zadania.

5. W ogłoszeniu konkursu należy określić w szczególności:

1) nazwę i siedzibę organu ogłaszającego konkurs;

2) zadania gminy realizowane przy współudziale organizacji pozarządowych;

3) miejsce i termin składania ofert;

4) miejsce i termin rozstrzygnięcia konkursu;

5) miejsce i termin, w którym można zapoznać się ze szczegółowymi warunkami konkursu i odebrać oferty;

6) zasady przyznawania dotacji;

7) tryb i kryteria stosowane przy dokonywaniu wyboru oferty,

8) zastrzeżenie o prawie do odwołania konkursu oraz przesunięcia terminu składania ofert.

6. 1. Oferta złożona przez organizację pozarządową ubiegającą się o przyznanie dotacji na realizację zadań gminy powinna zawierać:

1) nazwę i siedzibę oferenta;

2) szczegółowy opis realizacji zadania gminy;

3) kalkulację przewidywanych kosztów realizacji zadania z zaznaczeniem udziału środków własnych oraz wysokości planowanej do uzyskania dotacji z budżetu gminy;

4) terminy i miejsce realizacji zadania gminy.

2. Do oferty, o której mowa w ust. 1 należy dołączyć, z zastrzeżeniem ust. 3:

1) aktualny dokument potwierdzający prawo organizacji pozarządowej do występowania
w obrocie prawnym lub uwierzytelniony odpis dokumentu;

2) potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopią statutu organizacji pozarządowej;

3) wykaz podobnych zadań realizowanych przez organizację pozarządową w ciągu ostatnich dwóch lat wraz z rekomendacjami;

4) informacje o posiadanych zasobach kadrowych i rzeczowych, zapewniających wykonanie zadania gminy.

3. Dokument, o którym mowa w ust. 2 pkt 3 nie jest wymagany od organizacji pozarządowej, która powstała w okresie ostatnich dwóch lat od dnia złożenia oferty.

7. Ofertę według wzoru określonego w rozporządzeniu ministra gospodarki, pracy
i polityki społecznej z dnia 29 października 2003 r. w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania, składa się w zamkniętej kopercie z oznaczeniem numeru zadania, w formie pisemnej pod rygorem nieważności w terminie do 31 października roku kalendarzowego poprzedzającego rok, w którym ma nastąpić realizacja zadania.

8. 1. W celu przeprowadzenia konkursu Burmistrz powołuje w drodze zarządzenia komisję konkursową.

2. Komisja konkursowa rozwiązuje się z chwilą rozstrzygnięcia konkursu.

3. Do zadań Komisji konkursowej należy przeprowadzenie postępowania konkursowego i przedłożenie wyników konkursu do zatwierdzenia Burmistrzowi.

4. Szczegółowy zakres zadań oraz tryb pracy komisji konkursowej określa regulamin zatwierdzony przez Burmistrza.

5. Konkurs rozpoczyna się w miejscu i terminie wskazanym w ogłoszeniu.

6. Konkurs składa się z dwóch etapów.

7. Konkurs unieważnia się, jeżeli postępowanie nie zostanie zakończone wyborem najkorzystniejszej oferty.

8. W pierwszym etapie komisja:

1) stwierdza prawidłowość ogłoszenia konkursu oraz liczbę złożonych ofert;

2) otwiera koperty z ofertami;

3) ustala, które z ofert spełniają warunki określone w punkcie 6 i 7.

9. W drugim etapie konkursu komisja:

1) analizuje merytoryczną zawartość ofert, biorąc pod uwagę w przypadku zadań przyjętych przez Radę w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, opinię Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;

2) wybiera najkorzystniejsze oferty i decyduje o wysokości środków przyznanych na realizację zadania gminy.

9. 1. Dokonując wyboru najkorzystniejszych ofert komisja konkursowa bierze pod uwagę:

1) zgodność projektu z zadaniami gminy oraz zadaniami statutowymi organizacji pozarządowej;

2) wartość merytoryczną obiektu;

3) koszt realizacji projektu, w tym wysokość udziału środków własnych organizacji pozarządowej oraz oczekiwaną wysokość dotacji;

4) staranne i terminowe wywiązywanie się z umów i porozumień zawartych z gminą w ciągu ostatnich dwóch lat;

5) dotychczasową współpracę organizacji pozarządowej z gminą.

2. W przypadku złożenia większej ilości ofert na realizację tego samego projektu
w ramach zadań w zakresie kultury fizycznej, komisja konkursowa wybiera tylko jedną ofertę na realizację tego projektu.

10. Z przebiegu konkursu sporządza się protokół, który zawierać powinien;

1) imiona i nazwiska członków komisji konkursowej;

2) liczbę zgłoszonych ofert, w tym ofert spełniających warunki określone w punkcie 6 i 7 oraz ofert odrzuconych,

3) wskazanie ofert najkorzystniejszych, z uwzględnieniem wysokości przyznanej dotacji;

4) ewentualne uwagi członków komisji konkursowej;

5) wzmiankę o odczytaniu protokołu;

6) podpisy członków komisji konkursowej.

11. Wyniki konkursu ogłasza się poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń oraz publikację ogłoszenia na stronie internetowej gminy w terminie 14 dni od dnia zakończenia postępowania konkursowego.

III. Kontrola wydatkowania dotacji i sposób ich rozliczania

12. 1. Uruchomienie środków na realizację zadań gminy nastąpi na podstawie umowy zawartej pomiędzy Burmistrzem a organizacją pozarządową, której oferta została wybrana.

2. Umowa powinna zawierać w szczególności:

1) oznaczenie stron umowy;

2) wysokość dotacji przyznanej organizacji pozarządowej na realizację zadania gminy i warunki płatności;

3) termin rozpoczęcia i zakończenia zadania;

4) sposób kontroli realizacji zadania i wydatkowania dotacji;

5) sposób i termin rozliczenia dotacji oraz zasady zwrotu niewykorzystanej części dotyczące okoliczności uzasadniających rozwiązanie umowy;

6) postanowienia dotyczące wydatkowania dotacji zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych.

3. Umowa nie może być zawarta na okres dłuższy niż rok.

4. Umowa wymaga kontrasygnaty Skarbnika Gminy.

13. W trakcie realizacji zadania, gmina ma prawo żądania informacji, wglądu do dokumentacji zadania oraz sporządzania odpisów dokumentów.

14. W przypadku stwierdzenia wydatkowania dotacji niezgodnie z jej przeznaczeniem lub w sposób niezgodny z innymi postanowieniami umowy, dotacja w całości podlega bezzwłocznemu zwrotowi na konto gminy wraz z ustawowymi odsetkami, liczonymi od dnia jej przekazania na konto organizacji pozarządowej.

15. 1. Po zakończeniu realizacji zadania gminy, organizacja pozarządowa składa sprawozdanie z jego wykonania, zgodnie ze wzorem określonym w rozporządzeniu ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej z dnia 29 października 2003 r. w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U. z 2003 r. Nr 193, poz. 1891) w terminie 30 dni od dnia upływu okresu, na który umowa została zawarta.

2. Sprawozdanie powinno zawierać:

1) informację o przebiegu realizacji zadania;

2) szczegółowe rozliczenie finansowe:

3) zestawienie uwierzytelnionych kserokopii dowodów księgowych:

4) inne istotne informacje o realizacji zadania.

16. Zbiorcze sprawozdanie z realizacji zadań gminy przez organizacje pozarządowe Burmistrz przedkłada Radzie w terminie do 30 czerwca każdego roku kalendarzowego, po roku, w którym nastąpiła realizacja zadania.

17. Środki finansowe niewykorzystane przez organizację pozarządową podlegają w części niewykorzystanej zwrotowi do budżetu gminy w terminie 14 dni od dnia zakończenia realizacji zadania lub odstąpienia od jego realizacji.

IV. Postanowienia końcowe

18. Uzyskanie środków finansowych przez organizację pozarządową na realizację zadania gminy z formą dotacji wyklucza możliwość przyznania środków budżetowych na to zadanie z innego tytułu, zaplanowanych w budżecie gminy.

                                                            Przewodniczący Rady Miejskiej

                                                                      Mirosław Kierski

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Ciechanowcu

Wytwarzający/odpowiadający: Janusz Szcześniak

Wprowadzający: Janusz Szcześniak

Data wprowadzenia: 2004-10-26

Data modyfikacji: 2004-10-26

Opublikował: Janusz Szcześniak

Data publikacji: 2004-10-26