indywidualna interpretacja przepisów prawa podatkowego - sieć szerokopasmowa

BURMISTRZ CIECHANOWCA

        ul. Mickiewicza 1

   18-230 Ciechanowiec

     Ciechanowiec, 23.01.2017 r.

RF.3120.2.2.2017

 

 

Interpretacja indywidualna

 

            Burmistrz Ciechanowca działając na podstawie art. 14j § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz art. 1a ust. 1 pkt 2 i art. 2 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. u. z 2016 r. poz. 716 z późn. zm.) w związku z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości dotyczącego infrastruktury pasywnej Sieci Szerokopasmowej Polski Wschodniej będącej w posiadaniu (…), Burmistrz Ciechanowca stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2016 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 27 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od nieruchomości  w zakresie opodatkowania infrastruktury pasywnej Sieci Szerokopasmowej Polski Wschodniej będącej w posiadaniu (…) – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 27 grudnia 2016 r. do tutejszego Urzędu wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od nieruchomości.

We wniosku został przedstawiony stan faktyczny.

(…) zakończyło prace polegające na budowie kluczowego dla (...) projektu pn.: „Sieć Szerokopasmowa Polski Wschodniej – województwo podlaskie”. Projekt ten objęty był dofinansowaniem w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007 – 2013. Efektem jego realizacji jest wybudowana na terenie województwa podlaskiego światłowodowa sieć teleinformatyczna, której celem jest likwidacja wykluczenia cyfrowego, a w szczególności umożliwienie mieszkańcom, podmiotom publicznym oraz gospodarczym z terenu województwa korzystanie z konkurencyjnych usług teleinformatycznych oraz multimedialnych zasobów informacji i usług świadczonych elektronicznie. Wybudowana Sieć Szerokopasmowa Polski Wschodniej (SSPW) ma w założeniu przyspieszenie społecznego i ekonomicznego rozwoju województwa podlaskiego.

Dostęp do usług szerokopasmowych z sieci SSPW jest uruchamiany za pośrednictwem lokalnych operatorów telekomunikacyjnych. Za zawieranie umów z tymi operatorami na warunkach zatwierdzonych przez UKE miał być odpowiedzialny operator infrastruktury wyłoniony w konkurencyjnym postępowaniu przez (…). Właścicielem sieci pozostaje (…). Pomimo przeprowadzonych postępowań nie złożono ważnych ofert we wszystkich trzech postępowaniach. Z uwagi na taki stan faktyczny (…) zwróciło się do Komisji Europejskiej o zgodę na pełnienie funkcji operatora samodzielnie, aby sieć była wykorzystywana i osiągała zakładane cele projektu. Taką zgodę otrzymano pod warunkiem  wystąpienia do KE o zmianę decyzji notyfikującej pomoc publiczną dla projektu SSPW. Przedmiotowa zmiana decyzji jest procedowana w chwili obecnej.

Działalność (…) w zakresie telekomunikacji wykonywana jest zgodnie z ustawą o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych z dnia 7 maja 2010 r. (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1537 z późn. zm.) na mocy Uchwały Sejmiku (…) nr XLIV z dnia 23 sierpnia 2010 r. (…) uzyskało wpis do rejestru jednostek samorządu terytorialnego wykonujących działalność w zakresie telekomunikacji niebędącą działalnością gospodarczą, potwierdzony zaświadczeniem znak OBI.WKT.6002.12.2016.3 o wpisie do rejestru jednostek samorządu terytorialnego, wykonujących działalność w zakresie telekomunikacji z dnia 21 października 2016 r.

Na podstawie umowy ramowej zatwierdzonej dla (…) przez UKE, (…) zawiera umowy ramowe dotyczące zasad współpracy z operatorami dostępowymi. Na podstawie umów ramowych operator dostępowy zawiera z (…) umowy szczegółowe w celu realizacji konkretnych usług dostępowych. 

W związku z powyższym podatnik zadał następujące pytanie:

Czy (…), realizując zadania w zakresie telekomunikacji wynikających z art. 14 ustawy o samorządzie województwa, zobowiązane jest opłacać podatek od nieruchomości od budowli wchodzących w skład Sieci Szerokopasmowej Polski Wschodniej wybudowanych przez (…) w związku z realizacją projektu „Sieć Szerokopasmowa Polski Wschodniej – Województwo podlaskie”?

Stanowisko podatnika;

Zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych z dnia 12 stycznia 1991 r. (t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 7716 z późn. zm.) przedmiot opodatkowania stanowią:

1)     grunty;

2)     budynki lub ich części;

3)     budowle lub części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Użyte w powyższej ustawie określenia oznaczają:

1) budynek – obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;

2) budowla – obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, a także urządzenie budowlane w rozumieniu przepisów prawa budowlanego związane z obiektem budowlanym, które zapewnia możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem;

3) grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej – grunty, budynki i budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, z wyjątkiem budynków mieszkalnych oraz gruntów związanych z tymi budynkami, a także gruntów, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. b, chyba że przedmiot opodatkowania nie jest i nie może być wykorzystywany do prowadzenia tej działalności ze względów technicznych;

4) działalność gospodarcza – działalność, o której mowa w przepisach Prawo działalności gospodarczej z zastrzeżeniem ust. 2;

Zgodnie z art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej z dnia 2 lipca 2004 r. (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1829 z późn. zm.) działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

Odnośnie sieci telekomunikacyjnych przyjmuje się, że są to obiekty budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 Prawo budowlane, które nie mają cech budynku, a przez to są budowlami. Z dniem 17 lipca 2010 r. weszła w życie ustawa z dnia 7 maja 2010 r.  o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1537 z późn. zm.). Na jej mocy (art. 65) zmieniono brzmienie art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane przez umieszczenie w nim nowego rodzaju budowli a mianowicie „obiektu liniowego”. Obiekt ten dodatkowo zdefiniowano a art. 3 pkt 3a ustawy Prawo budowlane. Jest nim obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego. Nie ma wątpliwości, że po wprowadzeniu nowej definicji, kable w kanalizacji kablowej nie są budowlą (urządzeniem budowlanym lub jego częścią) w rozumieniu prawa budowlanego. Zmiana  ta, uwzględniając orzecznictwo sądowe, skutkuje tym, że kable umieszczone w kanalizacji kablowej nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Na gruncie powyższych definicji należy stwierdzić, że rurociągi teletechniczne Sieci Szerokopasmowej Polski Wschodniej, jako obiekt liniowy, zalicza się do budowli, o których mowa w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych.

Nie każda jednak budowla, zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych ale tylko „związana z prowadzeniem działalności gospodarczej” podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Zgodnie z definicja zawartą a art. 1a, ust. 1 pkt 3 powyższej ustawy budowla związana z prowadzeniem działalności gospodarczej to budowla będąca w posiadaniu przedsiębiorcy, chyba że nie jest i nie może być wykorzystywana do prowadzenia tej działalności za względów technicznych. Budowlą związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej nie musi już być taka, która służy prowadzeniu działalności; wystarczy, że jest w posiadaniu przedsiębiorcy (L. Etel, podatek od nieruchomości, 2012).

W tym kontekście należy uwzględnić fakt, iż ustawodawca dokonał wyraźnego rozróżnienia pomiędzy przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi (prowadzącymi działalność gospodarczą) oraz jednostkami samorządu terytorialnego wykonującymi działalność w zakresie telekomunikacji, w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej (art. 3 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych, t.j. Dz.  z 2016 r. poz. 1537 z późn. zm.). Jednostka samorządu terytorialnego wykonuje taką działalność na podstawie uchwały organu stanowiącego (art. 3, ust. 5 ww. ustawy), zaś działalność ta należy do zadań własnych o charakterze użyteczności publicznej jednostki samorządu terytorialnego (art. 3, ust. 4 ww. ustawy). Odzwierciedleniem takiego stanu rzeczy jest utworzenie i prowadzenie przez właściwy organ (Prezes UKE) rejestru jednostek samorządu terytorialnego  wykonujących działalność w zakresie telekomunikacji niebędącą działalnością gospodarczą, odrębnego od rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych (art. 5 ww ustawy). Co więcej, zgodnie z ustawą o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych, działalność w zakresie telekomunikacji prowadzona przez jst nie jest działalnością gospodarczą, o czym bezpośrednio przesądza art. 3 tej ustawy.

Zatem opodatkowanie budowli podatkiem od nieruchomości nastąpi jedynie wówczas, gdy budowla będzie związana z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie  w posiadaniu przedsiębiorcy.

Odnosząc się do definicji działalności gospodarczej wskazanej powyżej należy stwierdzić, że (…) w ramach swoich działań nie prowadzi takiej działalności gospodarczej. Działania (…) w zakresie telekomunikacji mieszczą się w zakresie realizacji jego zadań własnych. (…) jako właściciel sieci i jednostka samorządu terytorialnego zarejestrowana w prowadzonym przez Urząd Komunikacji Elektronicznej rejestrze JST wykonujących działalność w zakresie telekomunikacji niebędącej działalnością gospodarczą, nie jest równocześnie przedsiębiorcą. Z tego też względu, na (…) nie ciąży obowiązek podatkowy w zakresie infrastruktury Sieci Szerokopasmowej Polski Wschodniej jako budowli. Stąd też przy braku obowiązku podatkowego nie można przyjąć, iż (…) będzie posiadało status podatnika od nieruchomości za budowle wchodzące w skład Sieci Szerokopasmowej Polski Wschodniej. Nie ma zatem podstaw, do obciążenia (…) podatkiem od nieruchomości za budowle wchodzące w skład Sieci Szerokopasmowej Polski Wschodniej wybudowanej na terenie województwa podlaskiego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych z dnia 12 stycznia 1991 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 716 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości lub obiekty budowlane:

1)     grunty;

2)     budynki lub ich części;

3)     budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych definiują pojęcie budowli. Stosowna definicja zawarta jest w art. 1a ust. 1 pkt 2 powyższej ustawy. Zgodnie z nią pod pojęciem budowli należy rozumieć „obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, a także urządzenie budowlane w rozumieniu przepisów prawa budowlanego związane z obiektem budowlanym, które zapewnia możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem”.

Od dnia 17 lipca 2010 r. przewody (kable) wszelkiego rodzaju – aczkolwiek dotyczy to przede wszystkim sieci telekomunikacyjnych – nie stanowią budowli, ani części budowli (kanalizacji kablowej) w rozumieniu przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Wartość przewodów nie podlega zatem uwzględnieniu w podstawie opodatkowania podatkiem od nieruchomości.

Tą właśnie nowelizacją zmieniono definicję budowli zawartą w prawie budowlanym oraz wprowadzono do tej ustawy pojęcie obiektu liniowego. Zgodnie ze zmienioną definicją budowli – taką jest również obiekt liniowy. Przepis art. 3 pkt 3a prawa budowlanego definiuje zaś obiekt liniowy jako obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

Wyraźnie zatem zastrzega się, że budowlą jest tylko kanalizacja kablowa, zaś same przewody (kable) znajdujące się w niej nie stanowią ani obiektu budowlanego, ani części takiego obiektu ani urządzenia budowlanego.

Powyższa nowelizacja rzutuje także na definicję „budowli” zawartą w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych. Z uwagi na odsyłanie przez tę ustawę do przepisów prawa budowlanego należy konsekwentnie uznać, że kable (przewody) znajdujące się w kanalizacji kablowej nie są obiektem budowlanym ani częścią obiektu budowlanego a więc nie stanowią budowli w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. ustawodawca zastrzega również, że takie kable nie stanowią „urządzenia budowlanego”. Także zatem poprzez ewentualną próbę uznania ich za urządzenie budowlane (związane z kanalizacją kablową) nie można potraktować ich jako budowli w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym – od dnia 17 lipca 2010 r. przewody (kable) wszelkiego rodzaju – wprawdzie dotyczy to przede wszystkim sieci telekomunikacyjnych – nie stanowią budowli, ani części budowli (kanalizacji kablowej) w rozumieniu przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Wartość przewodów nie podlega zatem uwzględnieniu w podstawie opodatkowania podatkiem od nieruchomości.

Dodatkowo w art. 2 Ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1829) ustawodawca definiuje działalność gospodarczą jako zarobkową działalność wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodową, wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły.

Przepis art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych stanowi, że podatkowi od nieruchomości podlegają: grunty, budynki lub ich części oraz budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Z punktu widzenia wysokości ciężaru ekonomicznego podatku, dużego znaczenia nabiera ustalenie, czy dana nieruchomość lub obiekt budowlany jest związany z działalnością gospodarczą. W przypadku budowli lub ich części ustalenie takie jest szczególnie doniosłe, ponieważ tylko te budowle, które są związane z prowadzeniem działalności gospodarczej podlegają podatkowi. Działalność (…) w zakresie telekomunikacji wykonywana jest zgodnie z ustawą o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych z dnia 7 maja 2010 r. (t.j. dz. U. z 2016 r. poz. 1537 z późn. zm.) na mocy Uchwały Sejmiku (…) nr XLIV z dnia 23 sierpnia 2010 r. (…) uzyskało wpis do rejestru jednostek samorządu terytorialnego wykonujących działalność w zakresie telekomunikacji niebędącą działalnością gospodarczą, potwierdzony zaświadczeniem znak OBI.WKT.6002.12.2016.3 o wpisie do rejestru jednostek samorządu terytorialnego, wykonujących działalność w zakresie telekomunikacji z dnia 21 października 2016 r.

Działalność prowadzona przez (…) w zakresie określonym w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1537) przesądza przepis art. 5 tej ustawy, przyjmując w istocie, że działalność, o której mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych wykonywana przez jednostkę samorządu terytorialnego nie jest działalnością gospodarczą.

W świetle obowiązującego prawa należy uznać, że (…) realizując zadania w zakresie telekomunikacji wynikających z art. 14 ustawy  o samorządzie województwa nie jest zobowiązane do opłacania podatku od nieruchomości i budowli wchodzących w skład Sieci Szerokopasmowej Polski Wschodniej wybudowanych przez (…) w związku z realizacją projektu „Sieć Szerokopasmowa Polski Wschodniej – Województwo Podlaskie”.

Pouczenie

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku (ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok), po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi  (Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres Burmistrza Ciechanowca ul. Mickiewicza 1, 18 – 230 Ciechanowiec.

 

BURMISTRZ        

/-/              

Mirosław Reczko    

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Ciechanowcu

Wytwarzający/odpowiadający: Anna Czapkowska

Wprowadzający: Magdalena Kondraciuk

Data modyfikacji: 2017-01-30

Opublikował: Magdalena Kondraciuk

Data publikacji: 2017-01-30