Uchwała 23/III/02
UCHWAŁA NR 23/III/02
RADY MIEJSKIEJ W CIECHANOWCU
z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Na podstawie art. 41 ust. 2 i ust.5 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002 r. Nr 147 poz. 1231, Nr 128 poz. 1401 i Nr 167 poz. 1372) uchwala się, co następuje:
§1
Uchwala się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Gminy Ciechanowiec na rok 2003 w treści określonej w załączniku do uchwały.
§2
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi.
§3
Traci moc uchwała Nr 105/XVI/2000 Rady Miejskiej w Ciechanowcu z dnia 3 kwietnia 2000 r. w sprawie zasad wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
§4
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega rozplakatowaniu.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Mirosław Kierski
Załącznik do Uchwały Nr 23/III/02
Rady Miejskiej w Ciechanowcu
z dnia 31 grudnia 2002 r.
G M I N N Y P R O G R A M P R O F I L A K T Y K I
I R O Z W I Ą Z Y W A N I A P R O B L E M Ó W A L K O H O L O W Y C H
NA R O K 2003
Zgodnie z art. 41 ust 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi "Prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych należy do zadań własnych gminy".
Realizacja Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych finansowana będzie m.in. z wpływów uzyskanych ze środków o których mowa w art. 111 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Punktem wyjścia do programu będzie ocena nasilenia problemów alkoholowych, oraz skala tych problemów w mieście i gminie.
I. Diagnoza stanu problemów i zasobów
Miasto i gmina Ciechanowiec liczą 9954 mieszkańców w tym 7343 to osoby pełnoletnie. Stopa bezrobocia na naszym terenie waha się w granicach 9,8%. Na terenie miasta i gminy znajduje się ogółem 47 punktów sprzedaży napojów alkoholowych: do 4,5% zawartości alkoholu jest 47 punktów od 4,5% do 18% z wyjątkiem piwa jest 13 punktów i powyżej 18% alkoholu jest 11 punktów. Średnio na jeden punkt sprzedaży /bez względu na rodzaj sprzedaży alkoholu/ przypada 212 mieszkańców. Szacuje się, że osoby uzależnione od alkoholu stanowią od 2 - 3% dorosłej populacji, natomiast osoby nadużywające alkohol stanowią przeciętnie od 10 - 12% dorosłej populacji. Szczególnie zagrożonym obszarem związanym ze sprzedażą i konsumpcją napojów alkoholowych jest miasto Ciechanowiec.
Działalność profilaktyczną i naprawczą w mieście i gminie w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych prowadzona jest przy współpracy:
- Komisji d/s Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
- Wojewódzkiego Ośrodka Terapii i Uzależnień w Łomży,
- Komisariatu Policji,
- Nauczycieli szkół z terenu miasta i gminy,
- Miejskiego Ośrodka Kultury,
- Stowarzyszenia Młodzieży Katolickiej przy Parafii Trójcy Przenajświętszej,
- Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,
- Stowarzyszenia Droga,
- Ośrodek Pomocy Społecznej
II. Zadania i cele programu - sposoby realizacji
Zadanie nr 1
Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.
Cel:
Poprawa bazy terapeutycznej i rehabilitacyjnej, oraz zwiększenie możliwości korzystania z bazy przez osoby uzależnione.
Sposób realizacji:
1) wspieranie środowisk samopomocowych;
2) współudział w finansowaniu działań terapeutycznych prowadzonych w placówce odwykowej w Wysokiem Mazowieckiem;
3) opłacenie kosztów powołania biegłego orzekającego w przedmiocie uzależnienia od alkoholu;
4) opłacenie kosztów przejazdów związanych z uczestnictwem w terapii uzależnienia od alkoholu, prowadzonej w ośrodkach ambulatoryjnych znajdujących się poza miejscem zamieszkania osoby skierowanej na leczenie (o ile zostaną wyczerpane inne możliwości ,dochody własne, pomoc społeczna);
5) informowanie osób uzależnionych o istniejących placówkach ambulatoryjnych i ośrodkach terapeutycznych istniejących na naszym terenie;
6) powołanie Klubu AA w celu pomocy osobom uzależnionym od alkoholu.
Podmioty odpowiedzialne za realizację:
- Ośrodek Pomocy Społecznej,
- Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Zadanie nr 2
Udzielanie rodzinom w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
Cel:
Zmniejszenie dolegliwości i uciążliwości związanych ze spożywaniem alkoholu w rodzinach alkoholików.
Sposób realizacji:
1) podejmowanie interwencji prawno-organizacyjnych;
2) organizacja szkoleń i kursów zwiększających kompetencje w zakresie pomagania ofiarom przemocy domowej w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie i współpracy służb (opieka społeczna, policja, itp.);
3) organizacja szkoleń w zakresie wdrażania nowych procedur interwencji wobec przemocy domowej np. Niebieska karta;
4) prowadzenie programów terapeutycznych dla dzieci i młodzieży z rodzin z problemami alkoholowymi;
5) dofinansowanie szkoleń i kursów specjalistycznych w zakresie pracy z dziećmi z rodzin alkoholowych, oraz rozwijanie umiejętności prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych organizowanych dla pedagogów i nauczycieli.
Podmioty odpowiedzialne za realizację:
- Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
- Ośrodek Pomocy Społecznej,
- Komisariat Policji,
- Dyrekcje Szkół z terenu miasta i gminy.
Zadanie nr 3
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w szczególności wśród dzieci i młodzieży.
Cel:
zmniejszenie ilości alkoholu spożywanego przez młodzież
Sposób realizacji:
1) realizacja na terenie szkół programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży;
2) dofinansowanie szkoleń i kursów w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rozwijanie umiejętności prowadzenia zajęć profilaktycznych organizowanych dla pedagogów i nauczycieli;
3) wspieranie działań profilaktycznych polegających na organizowaniu lokalnych imprez profilaktycznych o charakterze rozrywkowym, sportowym itp. dla dzieci i młodzieży odbywających się bez alkoholu i eksponujących ten fakt;
4) finansowanie wypoczynku letniego dla dzieci i młodzieży z rodzin zagrożonych alkoholizmem;
5) prowadzenie kursów i programów profilaktycznych dla rodziców dotyczących rozwijania umiejętności rozmawiania z dziećmi na temat alkoholu i problemów alkoholowych;
Podmioty odpowiedzialne za realizację:
- Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
- Dyrekcje Szkół na terenie miasta i gminy,
- Ośrodek Pomocy Społecznej,
- Dyrektor Miejskiego Ośrodka Kultury.
Zadanie nr 4
Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń osób fizycznych służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
Sposób realizacji:
- wspieranie materialne i organizacyjne podmiotów i organizacji zajmujących się problematyką profilaktyki alkoholowej,
- wspomaganie grup samopomocowych ,organizacji społecznych, sportowych kościelnych ,szkolnych propagujących w swoich programach profilaktykę alkoholową
Wszystkie inicjatywy tych podmiotów mogą być wspierane po przedłożeniu szczegółowego planu prowadzenia działań profilaktycznych lub pomocowych, zgodnych z założeniami Gminnego Programu.
Podmioty odpowiedzialne za realizację:
- Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
- organizacje zajmujące się profilaktyką alkoholową.
Zadanie nr 5
Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art.131 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
Cel:
Zmniejszenie dostępności w zakresie sprzedaży i podawania napojów alkoholowych szczególnie w stosunku do osób znajdujących się w stanie nietrzeźwym jak i osobom niepełnoletnim.
Sposób realizacji:
1. Lustracja obiektów handlowych pod kątem realizacji zapisów ustawy zabraniających reklamy i promocji napojów alkoholowych z wyjątkiem piwa w zakresie zawartym w art.131
2. Kontrolka obiektów handlu detalicznego i zakładów gastronomicznych w zakresie sprzedaży i podawania napojów alkoholowych osobom nietrzeźwym, lub niepełnoletnim jak również na kredyt pod zastaw.
3. Występowanie w charakterze oskarżyciela publicznego w sprawach sądowych związanych z nadużywaniem napojów alkoholowych jak również z nieprzestrzeganiem ustawy w wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Podmioty odpowiedzialne za realizację:
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
III Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
1. Przewodniczący Komisji otrzymuje miesięcznie zryczałtowaną dietę w wysokości 200 zł.
2. Członek Komisji otrzymuje miesięcznie zryczałtowaną dietę w wysokości 100 zł.
3. Za każdą nieobecność na posiedzeniu Komisji potrąca się członkom 100% należnej miesięcznej diety.
4. Za każdą nieobecność Przewodniczącego na posiedzeniu Komisji potrąca się przewodniczącemu 100% należnej miesięcznej diety.
5. Za nieobecność usprawiedliwioną na posiedzeniu Komisji nie dokonuje się potrąceń wymienionych w pkt. 3 i 4.
6. Za nieobecność usprawiedliwioną uważa się wyjazd członka komisji w celach służbowych potwierdzony na piśmie przez Przewodniczącego Komisji lub chorobę poświadczoną zaświadczeniem lekarskim.
Postanowienia końcowe:
Gminy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych obejmuje działania służące realizacji zadań własnych, efektem, których powinno być:
- zmniejszenie ilości spożywanego alkoholu,
- zmniejszenie liczby problemów związanych ze spożywaniem napojów alkoholowych,
- zwiększenie bazy instytucjonalnej i zasobów materialnych do zwalczania alkoholizmu,
- osiągnięcie celów wychowawczych wśród dzieci i młodzież,
- powstanie społecznych inicjatyw do rozwiązywania problemów alkoholowych.Metryka strony